OUR BRAND MISSION TO INSPIRE PEOPLE TO MOVE FREELY ON WHEELS

DISTILLS THE BRAND’S ESSENCE AND OUR REASON FOR BEING


To Inspire
conveys all the ways we motivate people to skate: messaging that excites or surprises or gets people to think about the sport — and the brand — in a new light.

People
is, intentionally, a broad, inclusive term. It encompasses anyone who is skating now, or should be. Our audience is as large as the sport.

To Move Freely
reinforces the graceful, flowing uniqueness of skating. It signals the deeply satisfying and personal feeling of moving under your own power,on your own time, in your own style.

On Wheels
literally grounds the motion in skating and specifies our core work.


OUR VISION: THE WORLD IN MOTION THROUGH SKATING.

Imagine what the world would look like if Rollerblade were successful in executing its mission — a world changed through healthier people, stronger communities, less congestion, less pollution, more joy, deeper interaction with human, physical life. Not a small vision.

BRAND PRINCIPLES: AUTHENTIC. PROGRESSIVE. EXPERIENTIAL.

These principles are the pillars of the Rollerblade mission. They are filters through which we decide and defend all brand and product decisions. Our brand principles drive everything we do and everything we make

ROLLERBLADE HISTORY

Volgens de legende gaat de geschiedenis van inline skaten helemaal terug naar 1700, toen een Nederlander schaatsen wilde simuleren door houten klossen aan houten strips onder z'n schoenen vast te maken. In 1863 ontwikkelde een Amerikaan de eerste rollerskate, waarbij de wielen naast elkaar stonden. Al snel werd de twee-aan-twee wielformatie de standaard en werd de inline skate snel naar de achtergrond verbannen. Af en toe kwam er een variant van de inline skate voorbij, maar het concept kreeg nooit echt voet aan de grond. Gezien de technologie van die tijd, konden inline skates nooit zo functioneel zijn als de conventionele rollerskates. In 1930 hadden rollerskates een vaste plek in de samenleving veroverd. Maar, het duurde nog 29 jaar, tot 1959, voor iemand in staat was om een skate met metalen wielen in grote aantallen te produceren. De volgende significante ontwikkeling kwam in 1973, toen de skate verder verbeterd was en wielen van polyurethaan geïntroduceerd werden. In 1980 ontdekten twee ijshockey spelende broers uit Minnesota een inline skate in een sportzaak en ze besloten dat dit dé ideale trainingstool was voor buiten het ijsseizoen. Ze verfijnden de skate en zetten de eerste Rollerblade skates in elkaar in de kelder van hun ouderlijk huis in Minneapolis. In dezelfde tijd begonnen ze het bedrijf dat zou uitgroeien tot Rollerblade.
Ijshockeyspelers trokken veel bekijks toen ze in de zomer op skates door de straten van Minnesota gleden en ook skiërs hadden Rollerblade skates al snel in hun trainingsprogramma opgenomen. In het begin van de jaren ‘80 groeide Rollerblade, maar de markt van inline skaten was nog onderontwikkeld en geografisch beperkt. In het midden van de jaren ‘80 werden strategische marketingactiviteiten gebruikt om inline skaten als een nieuwe sport te positioneren. Deze activiteiten richtten zich voornamelijk op Miami Beach, FL, Minneapolis, MN en Venice Beach, CA. Van het midden tot het einde van de jaren ‘80 werd direct sales steeds minder en distribueerde Rollerblade steeds meer via sport retailers. Aan het einde van de jaren ‘80 breidde Rollerblade haar marktaandeel steeds meer uit, onder andere door inline skating evenementen, wedstrijden en andere sportieve evenementen, inclusief de nieuwe trend: aggressive skating. Een combinatie van traditionele marketing en agressieve public relations tactieken zorgden ervoor dat het grote publiek bekend werd met inline skating. In het begin van de jaren ‘90 werd via verschillende distributeurs de eerste internationale distributie gerealiseerd. In 1991 kocht Nordica, lid van de Benetton Group, een aandeel van 50% in het bedrijf. Dankzij cross promotie en veel aandacht voor de sport werd inline skaten een van de snelstgroeiende sporten in de geschiedenis! De jaren ‘90 werden gekenmerkt door een verdere uitbreiding van de markt en de industrie, waarbij grote stappen op het gebied van skate technologie werden gemaakt. Lichtere en sterkere materialen, lagere prijzen en technologieën zoals ABT maakten skaten toegankelijker voor iedereen!

Rollerblade® Distributors

italia

usa

canada

Deutschland

France

Schweiz

Österreich

United Kingdom

Sverige

Suomi

Norge

Australia

New Zealand

Polska

中国

España

Hrvatska

Brasil

Srbija

日本

CZEK REPUBLIC

Türkiye

Through the years, Rollerblade® has achieved several industry firsts, such as the use of polyurethane boots and wheels, metal frames, dual bearings and heel brakes.

In addition, Rollerblade® has achieved the following industry firsts:

Door de jaren heen heeft Rollerblade verschillende innovaties op de inline skate markt geïntroduceerd, waaronder het gebruik van polyurethane boots en wielen, metalen frames, dubbele lagers en heel brakes. Maar, dat is nog niet alles! Ook onderstaande innovaties zijn door Rollerblade bedacht:

– Ventilerende shell en ademende liners

– Buckle sluitsysteem

– ‘Cored’ wieldesign

– Agressive en stunt skates

– Het award winnende Advanced Braking System (ABT)

– Skates speciaal voor dames

– Kinderskates die zonder gereedschap en met één druk op de knop te verstellen zijn

– Liner van temperatuurregulerend materiaal, die de voet koeler en droger houdt

BRAND PRINCIPLES AUTHENTIC. PROGRESSIVE. EXPERIENTIAL.

These principles are the pillars of the Rollerblade mission. They are filters through which we decide and defend all brand and product decisions.

Our brand principles drive everything we do and everything we make

FOLLOW US

@ROLLERBLADE

SKATE SMART:

KNOW YOUR SKILL LEVEL AND SKATING CONDITIONS

FOLLOW US ON

ROLLERBLADE IS A DIVISION OF TECNICA GROUP S.P.A.
Company subordinate to the management and coordination of Sintesi Holding S.r.L.
Based in Giavera del Montello (TV) - Via Fante d’Italia n. 56 | Share Capital € 25,000,000.00 fully paid up
Company registered under no. 78175 R.E.A. of Treviso. | Business Register and Tax Code 00195810262